2020. május 28., csütörtök

Hat hét Nepálban - Everest - Ereszkedés Thamen át Thamoba

Okt 28
 
Rommá fagytam. Legalább is így éreztem aznap reggel, amíg felöltöztem és összepakoltam. Sikerült 5-6 órát aludni, bár nem egyben.
Lumdeban töltöttük az éjszakát. Egyes térképek Lungden-nek hívják. Egyike azon helyeknek, ahol nincs internet. Elszürcsölgettem a teát délután és elég sokáig ültem a közös helyiségben, mert kellemes hőmérséklet alakult ki. Nem csak a kályha miatt, hanem mert sokan voltunk. Valószínűleg a legtöbb Renjo-t megjárt túrázó itt megáll és csak pár szállás közül válogathat. A Lonely Planet könyv szerint a ráérők könnyedén eltölthetnek egy egész napot a környéken. Javasolt egy túrát tenni a Bhote Khosi völgyben, Arya település környezetében. Ez a mi programunkban nem volt benne.

Sziklafestmény Thame közelében

8 óra körül indultunk reggel és kellemesen ereszkedtünk. Nem ér túl sok inger a tájon, az út sem használt, szerintem csak azok járnak arra, akik hágótúrát akarnak tenni, vagy éppen befejezték, mint mi is. Csendben haladtunk, csak pár nagyon apró települést láttunk. Thame-t 3 óra alatt elértük, de nem álltunk meg ott, hanem mentünk tovább Thamoba. Ennek én azért örültem mert az út nem volt fárasztó viszont jelentősen alacsonyabbra kerültünk.

Nem sokkal Lumde után

Jobb középen egy településféle vagy talán egy telek?

Egészen remek táj ez is

Felső-Thame sztúpája
 
Thame után a következő jelentős állomás már Namche. A Namche-Thame útvonal amúgy egy javasolt akklimatizációs út például az EBC trekken és az is világos lett, miért. Mert nagyon nagyon szép. Hatalmas hegyek aljában sebesen folyik a Bhote Khosi folyó, közben meg szép csúcsok vesznek körül.

Thame sztúpa, mögötte a Kongde Ri 6187m magas kiemelkedése

Thame és Kongde Ri

Thame panoráma

Még sziklafestmény is akadt. Kb 20-30 perc mire Thame után egy hasadékban átkelünk a rohanó Bhote Khosi felett és máris ott vannak a freskók bal oldalon a sziklán. Green Tara, Guru Rinpoche és Thangtong Gyalpo van ott megörökítve. Könyvem szerint ők valami hidakat hoztak létre a Himalájában, de én ezt nem értem. Hirtelen guglizva nem találok erre utaló bővebb magyarázatot. Tara a bölcs Buddha, ha jól tévedek. Női istenség, aki segít beteljesíteni a kívánságaidat, és azért zöld, mert a zöld a szél színe és Tara olyan gyors, mint a szél. Guru Rinpoche a tibeti buddhizmus kulcsfigurája, aki csodálatos módon, egy tó közepén, a lótuszvirág kelyhén jött a világra. Thangtong Gyalpo pedig a vaslánc készítő, aki buddhista szakértő is volt, meg jógi, meg még sok egyéb is. A lényeg, hogy ők hárman vannak ott megörökítve a sziklán.

Zöld Tara

Guru Rinpoche

Thangtong Gyalpo

Thamo tehát 3400m-en van, és ez reményeim szerint tovább javította az esélyeket a jó alvásra. Ekkorra azért teljesen biztos voltam benne, hogy valami megfázás okozta az elmúlt napok problémáit, ami a magashegyi körülmények között jobban megütött, mint az alföldön. Ennek nagyon örültem. Mármint, hogy szokásos betegség akadályozott az alvásban, nem pedig valami komoly magashegyi nyavalya. Akarok még hegyre menni, ez ekkor már világos volt, és jó érzéssel töltött el, hogy jó akklimatizációval képes vagyok ezeken a magasságokon is létezni.

Találtam még virágot október végén is

Ez még Thame alatt van, mielőtt átkelünk a hído

Bhote Khosi völgy

Balra a híd a hasadékban és innen már látjuk a festményeket

A Bhote Khosi utat tör magának bármilyen kemény sziklában

Thamo elég hosszan húzódik a hegyoldalban és mi épp az alsó végén szálltunk meg egy lodgeban. Innen kapaszkodtunk vissza ebéd után a település magasabbik részen fekvő Khari kolostorhoz. Sajnos itt sem lehetett belül fotózni, pedig megérte volna. Ez egy tibeti buddhista női kolostor tulajdonképpen. 1962-ben építették, de azóta átépült és most is bővül. 

Gyönyörű őszi táj

Hopp egy kecske

Lépcső a mennybe?

Khari kolostor

A kolostor díszes bejárata

Thamoban is remek a háttér

A szokásos nagy éjszakai csend helyett, ezen az estén zsivaj volt. A Tihar fesztivál talán harmadik napja volt, amikor is este lámpásokkal járják az utcákat és énekelve haladnak házról házra. A lámpások egy hindu istenség tiszteletére kellenek és talán az éneklésért némi pénzt is várnak. Az bizonyos, hogy énekeltek, mert hallottam. Elég sokáig, hol közelebb, hol messzebb.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése