2020. május 19., kedd

Hat hét Nepálban - Everest - Kongma La átkelés

Okt 22

Kongma La (5535m). Egy erőfeszítés, csodálatos időben, sok-sok hegy látványával.

5535m - Kongma La - kilátás
Rosszul aludtam és bár a paplan alatt kellemes volt, a szobában nagyon hideg. Ötkor keltem, 5:30-kor reggeli, 6-kor indulás. De legalább nem sötétben. A reggeli gyertyafényes volt, mert semmi villany nem működött. Kint kristálytiszta idő, de mínusz 8 fok. Elég meredeken kezdtünk mászni, de nem túl sokat. Induláskor nagyon jól jön, ha van guide, mert az útvonal nem annyira könnyen kivehető. Az említett emelkedés után kicsit kerültük a hegyet.

Már 30 perce úton, kietlen, hideg a táj
Előző kép bal oldala közelebbről
Háttérben az Ama Dablam és a Amphu Gyabjen

Panoráma

Egyszerű virág

Végig remek látványban volt részünk. Nem tudtam eltelni a hegyekkel. Ha visszanéztünk ott volt Chhukung mögött az Island Peak (6189m), aztán Dingboche irányában az Ama Dablam (6812m) és előtte az Amphu Gyabjen (5630m). A menetirány szerinti bal oldalunkon a Tobuche (6367m) és a Cholatse (6335m).
Az előző napi hó nagyon gyorsan olvadt a ragyogó napon, szóval tudtuk, hogy az nem okoz majd gondot a hágón. Beértünk, ha nem tévedek, a Nuptse (több 7700m fölötti csúcs) vonulatai alá, amikor hirtelen vettünk egy erős balost és utána durván emelkedni kezdtünk. 5000m körül voltunk úgyhogy még kb 500m szint várt ránk. Elég kemény volt, a légszomjam jól megmutatkozott. Aztán elértünk egy lapos, kicsit tálszerű területet pár kisebb tóval, ahonnan már látszott a hágó és tetszett, hogy még van hová emelkedni.

A 3 bal oldali nyíl a Nuptse különböző csúcsai, a jobb oldali nyíl pedig a Lhotse
Lhotse közelebbről

Széles medence 5400m felett
A nyíl jelöli a hágót

A piros vonal mutatja kb az utat a hágóhoz

Innen már a Nutpse mögött a Lhotse (8516m) is látszott. Egy utolsó kapaszkodás után, jó érzés volt végre odaérni a hágóra, de kellett néhány perc mire a légzésem nyugalomba állt. Innen szinte minden csúcs látszott, amit eddig felsoroltam, de egy újabb 8000-es jött a képbe: a Makalu (8481m). A hágó másik oldalára tekintve pedig ott volt a Lobuche (6119m)

Megérkeztem 5335m magasra, mögöttem a Nuptse es a Lhotse

A túloldal, ahol le kell menni

Előző kép némi magyarázattal: felül a Lobuche-gleccser, alsó nyíl mutatja Lobuche települést és alatta a 2 piros vonal között a Khumbu-gleccser

Kicsit művészi áttekintés Lobuche felé
Pazar kilátás
Kicsit nagyobba és jelölve a Makalu
Makalu közelebbről

Az ereszkedés se volt sokkal könnyebb. Az az oldal meredekebbnek tűnt és bár nem volt hó vagy jég, azért erősen figyelni kellett minden lépésre. Mivel a nap szépen sütött és meleg is volt, több mint egy óra is eltelt az ereszkedéssel, mire levettem a sapkát és a pulcsit. Ennek oka hogy bár lekívánkozott rólam a két ruhadarab, mindig vártam hogy a szél elkap és akkor kellenek majd. De végül nem jött annyira kemény szél. Azon az oldalon is akadt számtalan és talán névtelen csúcs a távolban. Mint erdőben a fák úgy sorakoztak.

Balra, felül a sok-sok csúcs

Színes virágot is találtunk

Cholatse, Lobuche, Pumori

Cholatse jakokkal

Amikor már erősen közelítettünk Lobuche településhez (legalább is ezt hittem), az előttünk lévő tájat keretbe foglalta a Cholatse (balról) és a Pumori (7161m) (jobbról). Sajnos ekkor jött a szíven ütő információ: előttünk volt egy gleccser, amin át kellett kelni és ez az akció akár 90 percesre is elnyúlhat a könyvem és Ongchhu szerint is. Először fel kellett mászni vagy 40m-t a gleccser ágy oldalán. Nevezzük nevén a dolgokat: ez a Khumbu-gleccser, amely a nevezetes Khumbu jégfaltól indul és 12km hosszan araszol előre. Napi 1 egész méter a sebessége. A gleccser inkább nézett ki kőtengernek, itt-ott fagyos tócsákkal. Ez még nem volt elég, mert az egész kőomlásokkal volt tarkított. Többször meg is álltunk nézni, hogy az előttünk lévő szakasz kellően stabil e. A kavicsok, kövek, sőt néha a jég omlása folyamatosan hallatszott.

Khumbu-gleccser, a piros vonal mutatja valamelyest az utat

Lobuche település végre egész közel

Többször az utat is keresni kellett, de néhány leszúrt zászló mindig mutatja a fő csapásirányt. Nem bántam, amikor végre megérkeztünk Lobuche településre (4930m) és végre átadhattam magam a szokásos délutáni teázásnak.