2019. december 16., hétfő

Hat hét Nepálban - Kathmandu, stupa-nap

(Szept 24)
Mielőtt lesétálok a térképről, volt még egy napom Kathmandura. Arra gondoltam h van ott 2 elég fontosnak tűnő sztúpa és ezen a napon azokat kellene megnézni. Sajnos ezek már kellően messze vannak a Thameltől, úgyh nem volt mit tenni, muszáj volt taxiba ülni. Persze h jó legyen, a 2 szenthely még véletlenül sem egy irányban van, hanem a város két teljesen ellentétes pontján. Úgyh taxi az egyikhez, át a másikhoz és taxi a hotelhez vissza. Ez volt a terv.
Először a Boudhanath stupához mentem. Nevének elég sokféle írása van: Boudha / Bouddhanath / Baudhanath / Bodhnath. Ez is egy UNESCO világörökségi helyszín, egy buddhista stupa, mely az egyik legnagyobb a világon. 

Bouddhanath stupa a bejárat felől

Bouddhanath stupa a bejárattal

Sokat ment a taxi, amíg lerakott egy rettenet poros utcán és a sofőr balra egy kis kapura mutatva, mondta h ott lesz. Kifizettem az előre kialkudott árat (talán 600 rúpia) és kiszálltam a kocsiból. Az odaút amúgy nem a legbizalomgerjesztőbb. Ez az út is mutatta, hogy Nepálban a szegénység még nagyon jelen van. Az útmenti "boltok" sokszor egyszerű bódék, vagy valami ijesztő ház aljában egy lyuk. Ezekbe alapvetően nem h nem mennél be, de valószínűleg messzire elkerülnéd. Később azért voltam 1-2 egyszerű boltban a 6 hét alatt, és azt gondolom most már h ott ezek így működnek és nincs bennük semmi kivetni való. Az út, amin haladtunk is elég gáz volt. Brutális por és szmog mindenfelé. Még a taxis is felhúzta a kocsi ablakát.
Egyrészt ott a kis ereklye, másrészt talán látszik a szmog

Egyébként Nepálban mindenki, mindig takarít. Legalább is én azt láttam h a boltosok és a taxisok ezt tették. Nem baj, h ha a kocsi elindul akkor 2 perc múlva újra vastagon ül majd a por a kocsin, akkor is amíg áll a jármű a sofőr szépen törölget. A taxiban mindig van valami vallási ereklye, és hátul ahol az utas ül, szépen le van terítve az ülés valami menő(nek látszó) szőnyeggel.
Szóval a kocsi elhagyása után elindultam befelé, mert a kapuból már látszott h pár méter múlva ott a hatalmas fehér sztúpa. Úgy bementem, h nem is vettem belépőt. Na nem azért, mert spórolni akartam a 2-400 NRP-s díjon, hanem egyszerűen annyira néztem előre, h csak mentem és nem figyeltem a pici kis bódét a jobb oldalon, ahol jegyet lehetett volna venni. Nem is szólt senki h vegyek és az ellenőrző pont (egy szék) rendőre rám se nézett, ahogy elhaladtam mellette. Szóval igazából csak 1,5-2 óra múlva, amikor távoztam, vettem észre h bizony a jegy kimaradt. A stupa tehát egy fő úttól kicsit bentebb, egy házakkal és kolostorokkal körbevett tér közepén áll. Attól függően h wikipediát nézünk vagy pl a stupa előtt kirakott táblát olvassuk a méreteiről más információt kapunk. A wiki szerint 36, míg a tábla szerint 43.25m magas. Lehet az adja a különböző adatokat, h a tábla a talajtól számolja a magasságot, a wikin meg nem számolnak a szögletes alapzattal. Igazából nem tudom. Akárhogy is, de szép nagy. 
Boudha még egyszer, kicsit másképp
Tábla, adatokkal

Akit részleteiben érdekel a Boudhanath stupa leírása, az kérem látogassa meg a wiki oldalt és olvassa végig. Én csak pár dolgot említenék meg. A stupa építmény minden része szimbolizál valamit. A helyi tábláról készült kép, bár erősen kopottas, de szintén mutatja ezeket a részeket. A Boudhanath felülről olyan mint egy mandala. Valamilyen formában szimbolizálja a szent Meru (másnéven Szumeru) hegyet, ami Buddhizmusban az istenek lakóhelye, az univerzum központja és a világ tengelye. A dómban tudtommal minden stupában kell lenni egy buddha maradványából. Az alaptól a csúcsig vezető 13 gyűrű jelenti a megvilágosodáshoz vezető ösvényt (1es a képen). A torony négy oldalán a szem, az Buddha mindent látó szeme (2es a képen). Az orrot jelképező kérdőjelszerű dolog a nepáli 1-es és a Nirvanaba vezető egyetlen utat (3as a képen) jelképezi.

ez az xflow.eu képe, ami talán kicsit megmutatja a mandala formát
Példa Mandala 01

Példa Mandala 02

Példa Mandala 03
Segédkép h lássuk a stupa részeit, a számok nagyítva jobban látszanak

A figyelmes olvasónak feltűnhetett 2 dolog a fentebbi sorokban. Egyrészt a "buddha" szó hol nagy kezdőbetűvel, hol kicsivel szerepel. Ez azért van, mert a nagybetűs (Buddha) rendszerint a történelmi Buddhára vonatkozik, míg a kicsi bármely megvilágosodott lényre értendő (majd mindjárt még jobban kifejetem). A másik, ami feltűnhetett, h azt írtam h a stupában kell h legyen egy darab egy buddha maradványából. Ez kicsit összefonódik az első dologgal (kis és nagybetű). Hát nem egy Buddha volt? De igen, Buddha egy volt. De buddha sok lehet. Nah akkor itt szögezzük le, h én nem vagyok a buddhizmus szakértője. Szóval megint csak azt mondanám, h aki ezt mélyebben meg akarja érteni, az guglizzon vagy keressen egy buddhizmusban jártas embert és beszélgessen vele (Wiki a Buddhizmusról). Én röviden annyit tudok h a buddhizmus a Buddha (wiki) tanításain alapszik, aki szerint az emberi élet lényegében szenvedés. Tanításai tulajdonképpen élettapasztalatainak megosztása, azért h segítsen másoknak megszabadulni a szenvedésektől és elérjék a megvilágosodott állapotot. A buddha szó jelentése a "megvilágosodott". Buddha pedig egy uralkodó család fia / hercege volt valamikor az i.e. 4. és 6. század között. "Úgy hallottam" (állítólag így kezdődik minden írott buddhista tanítás, mert Buddha maga nem írt le semmit, hanem szóban és tettel tanított és így adták tovább tanítványai is. Egyszer aztán valaki kitalálta h le kellene írni a tanításokat és talán azért h senki se kössön bele a leírt tanítások pontosságába, az "így hallottam" kifejezéssel kezdték), szóval úgy hallottam / úgy emlékszem h sokáig nem volt gyermeke Buddha szüleinek. Majd valami csoda folytán az anyja megtermékenyült egy fehér elefánttól. Ezután született meg Gautama Sziddhártha (Buddha eredeti neve), akiről a jósok sok mindent jósoltak, de leginkább 2 dolgot: vagy híres hadvezér lesz vagy nagy szellemi tanító. Az apja persze a hadvezért látta benne és h garantáltan "ne tévelyedjen el" egy ilyen burokba zárta. A herceg csodálatos fényűzésben élt, mindene meg volt amit csak akart, de bezárva élt a palotában egészen közel 30 éves koráig. Akkor valahogy kiszökött és rádöbbent, h nem minden olyan fényes, mint ahogy azt ő addig megélte. Találkozott a betegséggel, az öregséggel és a halállal. Ez olyan hatással volt rá, h úgy döntött azután aszkéta életet fog élni. Elhagyta családját, lemondott a gazdagságról és további életét a megvilágosodás keresésének szentelte. Néhány évi szenvedés után rájött, h az önsanyargatás sem jó, mert csak elhomályosítja elméjét. Ezután a középutat járta és hosszas meditálás után a Bódhifa (egy fügefa) alatt ülve megvilágosodott. Szóval Sziddhártha herceg a Buddha. Viszont mivel, kellő meditálás után (és gondolom a Buddhizmus tanait követve) bárki (tehát te is, én is) megvilágosodhat (és már sokan megvilágosodtak) ezért számtalan buddha van, volt és lesz. Hát remélem h egyrészt nem írtam teljes baromságot a Buddhizmusról, másrészt most már talán kicsit világosabbak a fentebb írtak.
Miután kétszer körbejártam a Boudhanath stupát és kicsit sétáltam is rajta (egy szintre fel lehet menni), úgy éreztem meg kell pihenni esetleg egy kávé mellett. Így néztem ki a stupa mellett a Himalayan Java Coffee-t. Ez valami lánc lehet, mert benn Kathmandu közepén is van belőle. Modern kávézó, kártyát is elfogadnak. Itt ittam egy kávét meg ettem egy sütit, majd taxiba ültem és elvitettem magam a Monkey templomhoz.

Egy kolostor a stupáról fotózva
A sztupa bejáratát két szép elefánt jelzi

Ilyet is láttam a sztupán sétálva
A Bouddhanath stupa környezete

A taxis azt mondta megvár és visszavisz a hotelhez. Azt mondta h jobb lesz így, mintha dolgom végeztével ott helyben akarnék taxit fogni. Nekem eladta a dolgot (már nem tudom mennyi volt viteldíj). A név, Monkey templom (monkey = majom), egyrészt ne tévesszen meg senkit, nem a majmoknak állítottak templomot, másrészt inkább ragadványnév. A hivatalos neve Swayambhunath Stupa. Szóval ez is egy sztúpa.

Monkey templom sok sok egyéb kis szentéllyel

Ez is buddhista szenthely. Viszont a második legfontosabb a Boudhanath után a tibetieknek. A legfontosabb a nepáliaknak (leginkább a newariaknak). Egy kisebb hegy tetején csücsül a város nyugati szélén. Valójában ez is egy olyan hely, ahol nem csak a sztupa áll magában, hanem egyéb templomok, szentélyek, kolostor, könyvtár és múzeum is van ott.
Kolostor és egyben iskola, bent épp tanítás folyik

Ima-zászlók minden mennyiségben a stupa körül


Két irányból közelíthető meg. Keletről egy remek lépcsősor vezet fel. Potom 318 (egyesek szerint 360) lépcsőfok visz fel közvetlenül a stupához. Vagy a másik lehetőség egy út, ahol autóval is fel lehet menni és ekkor délről lehet közelíteni. A mese úgy szól, h Kathmandu völgyét valaha víz borította, amiből aztán kinőtt egy lótusz. Úgy tartják ez egy önteremtő völgy (self-created / self-manifested), tehát magától lett így ahogy. Aztán ott vannak a majmok (mert tényleg vannak majmok), akik szent majmok (szóval nem szabad bántani őket). Azért szentek, mert Manjushri emelte a hegyet, amin a stupa áll. Manjushri egy bódhiszattva. (Dejó, most ezt is el kell magyaráznom...) A Bodhisattva egy olyan személy, aki már úton van a megvilágosodás felé (tehát van esélye h buddha legyen). Szóval ez a csávó (Manjushri) olyan megátalkodott volt, h képes volt hosszúra hagyni a haját, ami csöppet tetves lett. Ezek a remek tetvek változtak át aztán majommá. (Megjegyzés: én nem tudom ettől miért kell nekik szentnek lenni, de így szól a sztori.) Szinten ez mi kis barátunk álmot látott, h ha ő odamegy a Kathmandu völgybe akkor lesz ott egy lótusz. Ezért aztán útra kelt, odautazott és imádni kezdte a lótuszt. (Mert a lótusz ugye szent a buddhisták és a hinduk szemében). Szóval ott a völgy tele vízzel, közepén a szent lótusz, és Manjushri azt gondolá magában, h ez a hely remek lenne egy település számára. Ezért aztán lángoló kardjával egy lyukat vága vala, a víz lefolyék vala és ahol a szent lótusz talajt fogott vala, ott emelkedett vala a hegy és rajta a lótusz virágából létre jöve vala a a sztupa. Aki nem hiszi járjon utána. (A következő 3 képhez nemigen kell kommentár)



A sofőröm tőlem nem kérdezte meg, h vajon akarnék e lépcsőzni, hanem egyenesen felvitt a déli bejárathoz. Valszeg jobb volt így, mert szeptember végén kellemes meleg napsütés volt, úgyh a 318 lépcsőfok leküzdése valószínűleg szívdobogtató és leginkább izzasztó kis testmozgás lett volna. Kifizettem a 200 rúpiás beugrót és máris benn voltam valahol. Egy kis udvaron, ahol rögtön volt egy kút, amibe jó szerencse reményében érméket lehetett dobálni. De nem ám pénzt. Persze azt is lehetett volna, gondolom senki nem szól meg érte, de ott volt egy érmeárus is.
Kút a bejáratnál. Lehet bele pénzt dobálni jó szerencse reményében

Balra lépcsők indulnak kellemes fasor alatt. Jobbra pedig az árusok hada dörzsöli tenyerét minden egyes látogató láttán. Rögtön jött egy önkéntes túravezető. Láttam h nem hivatásos úgyh taktikusan megkérdeztem, ugyan mennyiért szeretne kalauzolni. Megegyeztünk 700 helyi egységben, gondoltam legyen neki is jó, meg nekem is, ha esetleg értelmesen beszél. Beszélt. Balra indultunk a fák alatt, ahol rögtön a majmokkal találkozhattunk. Lelkesen mutogatta a dolgokat és mesélte, amit mesélni kellett. Meglepően sok a majom. Ha jól emlékszem, 2 ezret emlegetett. Közelítettünk a sztupa felé, de persze előtte bevitt egy zengőtál boltba. Nem tudom hogy hívjuk szépen magyarul, ha egyáltalán bárhogy is hívjuk. Healing bowl a becses neve, de mondják singing bowl-nak is. Nekem a zengőtál megfelel. Szóval ezek a fémből készült tálak olyanok, mint a Kalmopyrin és az aloe. Mindent is gyógyítanak. A bácsika, 12es szintű gyógyító és 4 danos tálkészítő mester (a bolt tulaja, a többi az én hülyeségem) elmondta, h sok helyen kamu tálakat árulnak. Ezek nagyon könnyűek és megszólaltatásuk ugyan működik, de amint leveszed az ujjad róluk, elhallgatnak. Az igaz zengőtál, masszív darab, nem tökéletesen sima a felszíne, mert kézzel készül és természetesek a kisebb dombocskák rajta, illetve még sokáig szólnak azután, h levetted a kezed róluk. Ezeket demonstrálta is és a demonstráció igen meggyőző volt. Vannak kicsi és hatalmas tálak. Akár a fejedre is teheted kalapként, de természetesen az is gyógyító vagy legalább is terápiás feladatokat lát el és nem az eső ellen véd (de amúgy az ellen is csak nem ez a feladata). Meg is mutatott párat. Szemre, testre és fejre. Én nem tudom h ezek tényleg hatnak e, de az biztos h mega jól nézett ki az egész demonstráció. Amit a fejemre rakott és megkongatta, az tényleg kellemesen rezgett körül rajtam. A szemre való meg olyan h vizet tesz bele, becsukott szemed előtt megkondítja, kinyitod a szemed és látod, amint az apró vízcseppek ott ugrálnak előtted. Szóval én elhiszem h ez akár hasznos is lehet, de sűrű bocsánatkérések közepette, üres kézzel távoztam. Egyrészt gondolom h nem 5 rúpiáért adnak egy ilyet, másrészt - és ez volt a teljesen igaz kifogásom az út elején - még a túrák előtt voltam. Semmit nem akartam megvenni azért, h esetleg magammal cipeljem, vagy éppen a hotelben hagyjam megőrzésre. És a tálak esetében az a helyzet, hogy kell szerintem hozzá valaki, aki tudja, honnan, milyen erősen kell kongatni vagy rezegtetni, h valami hatása is legyen. 
Zengőtálak a Good vibes oldalról

A sztupa körül kb 100 kisebb nagyobb szentély van még és a lépcső felől ott a brutál nagy vadzsra (vajra). Szanszkrit szó, melynek jelentése mennykő vagy gyémánt. Amúgy meg fegyver vagy éppen szimbolikus szertartási eszköz. Magába foglalja a gyémánt elpusztíthatatlanságát és a mennykő ellenállhatatlan erejét.
Stupa a lépcsőről fotózva, középen a vajra

Kilátás a Kathmandu völgyre

A sokadik szentély a sztúpa körül

Imamalmok, amiket illik megtekerni

Még több kis szentély
A stupáról nem nagyon tudok sok újat mondani. Olyan, mint a másik. Már bocsánat, ha valakit ez sért, de a stupa az stupa. Nagy fehér dóm, tetején aranyos díszítésű toronnyal, amin a mindenféle szimbólumok vannak. A wiki linken (angol) részletesebben olvashatsz az épületről. Inkább azt említeném még meg, hogy aki nem látott még sztupát, annak van egy jó hírem. Itthon, Magyarországon is lehet sztupát találni. Nem is kicsit. Zalaszántó mellett található a Béke sztúpa, ami 30m magas és maga a Dalai Láma avatta fel. Akit bővebben érdekel az itt olvashat róla.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése