2015. szeptember 10., csütörtök

Alaszka 2.nap

AMoosement Land - Day 2

Szombaton túrázni indultunk az Angel Rock-hoz. Nem egy nagy túrára kell gondolni, oda-vissza szűk 7km. Egy órányi autózással értünk el a túra kiinduló pontjához. Itt megkaptuk az eligazítást, hogy mit is kell tenni, ha a helyi vadvilággal összetalálkoznk. Van az a mondás h "a medve nem játék". Nem, valóban nem az, de elárulom, h Alaszkában nem a mackó a legveszélyesebb, hanem az a csuda jávorszarvas (moose). Természetesen a medvével sem állunk le pacsizni, de a vadállatokhoz kapcsolód balesetek 70%a a moose miatt van.
Szóval nézzük sorba. Először is a túrán bátran beszélgessünk, csapjunk zajt, h az állatok hallják h jövünk. így alapból elkerülhetjük a találkát. Medvékkel való találkozásnál, nem rohanunk el. Amikor összetalálkozunk és a maci csak pár méterre van, megállunk és várunk, remélve h medvekoma éppen nem éhes és elhúz az ellenkező irányba. Húzzuk ki magunkat, esetleg emeljük fel a kezünket is, h nagyobbnak látszódjunk, sőt beszélhetünk is a medvéhez (bár azt nem mondták h mesét mondjunk e nekik, vagy daloljunk). Fekete medve esetében ha mégsem megy el, hanem közelít, felkészülünk a támadásra. PL jó ha a hátitáska a kezünkben van, főleg ha kellően nehéz, mert akkor elugorhatunk a maci elől és utána, szépen orrba csaphatjuk a táskával. Ha ő üvölt, tegyünk úgy mi is. Grizli kománál más a helyzet. Ha ő közelít, akkor kuporodjunk le a földre, lehetőleg igyekezzünk minél kisebbre összehúzni magunkat. A táskát hagyjuk a hátunkon, így ha a mackó "pacskolni" kezd akkor nem töri el a bordánkat (csak a második csapással). Amúgy fejünket igyekezzünk átfogni a kezünkkel, minden lélekjelenlétünket szedjük össze, csendben tűrjük h a medve szagolgat, bögdös, stb. Semmiképp se sikoltozzunk, viszont magunkban némán elmondhatunk egy imát. Jávorszarvas barátunkkal pedig mindenképpen igyekezzünk elkerülni a találkozást. Mert genyó. Elég jól megtermett jószág és a hímek hatalmas lapátszerű aggancsot növesztenek. Ha támadnak elsőre ezzel igyekeznek megkínálni bennünket, majd ha ez nem lenne elég barátilag visszajönnek és megrudosnak. Szóval az ajánlás az h ha szarvassal találkozunk, akkor keressünk valamit ami mögé elbújhatunk és szaladjunk mint állat. Ez így jól hangzik de gondolom h elég kitartóak tudnak ezek lenni, szóval nem tudom mennyi esélyünk van valójánban ha bujócskázni kezdünk velük.
Mit csináljunk ha jön a medve
Eligazítás után el is indultunk. Szép időnk volt, csakúgy mint előző nap. Eleinte csendes volt az út, aztán egy pallós rész következett, majd szépen emelkedni kezdtünk. Elég jól megizzadtunk mire a csúcsra felkapaszkodtunk, de a kilátás pazar volt. Bő fél óra pihenő, kaja és fotózás után meg is indultunk lefelé, de másik irányba. Ez ugyanis egy ilyen hurok vagy lasszó alakú túra. A sziklákról nincs igazán jó képem, mert nem is készítettem. A túra útvonaláról, nem nagyon van tiszta rálátás, mert mindig van valami, ami blokkolja a kilátást. Az országútról lehetett volna valami távoli képet lőni, de ott meg bebambultam. Az út amúgy végig tele volt gombákkal, néhol sűrű aljnövényzettel.

Keressük az utat

Kaptatunk

Egy szikla a sok közül

Távoli kilátások

Gyalog balra mentünk

Mindenhonnan kinőnek

2 körül érkeztünk vissza a starthelyre, ahol azonnal autóba ültünk és eltéptünk a Chena Hot Springs-hez (link). Ez egy természetes meleg vizű fürdőhely. A szabadtéri fürdő nagyon hangulatos, körbe sziklákkal és napraforgóval (galéria a weboldalon). Van egy jakuzzi is, de nekem nem igazán jött be, mert alig mozgott a víz benne. A kinti medence viszont mondhatjuk h nagyon meleg. Sokáig nem is lehet bírni. Van a közepén egy hideg vizes permet, az nagyon jó mert a fejedet hűti. A távolabbi végében pedig van egy erős vízsugár, amivel a hátadat és a nyakadat tudod megmasszíroztatni. A fürdőben is bő egy órát voltunk, egyszerűen nem bírtuk tovább a meleg vizet. Én a fürdőbe nem vittem fotógépet úgyh szorri de nincs kép (medencés képek a weboldalon). Amikor kijöttünk akkor lőttem párat a fürdő előtti területről, ezekből mutatok kettőt lent.
A felirat angolul szépen rímmel. Ha tetszett a nyargalás, csókold meg a lovadat és adj borravalót a vezetődnek

Csendélet: Rozsdás autó virággal és nemzeti lobogóval

Minden rozsdás szerkezetbe lehet virágot ültetni
Visszamentünk Fairbanksbe és megnéztük a Jég Múzeumot. Ez valójában egy olyan hely, ahol a jégszobrászatról kapunk képet. Egy 20 perces videóval kezdünk, ami a márciusi jégszobrász versenyt mutatja be. Ezután Andy, a házigazda beszél kicsit. Andy egy kinai (ázsiai) figura, aki Fairbanksben lakik és van asszem egy harmadik helyezése a szobrász-vb-ről. Ezután be lehet menni a hideg terembe, ahol pár jégszobor van, amit Andy és a haverjai faragtak tavasszal. Van egy jégcsúszda is, amin le is csúsztunk. Az utolsó 10-15 percben Andy demonstrálta a jégszobrász-mesterséget. Egy kisebb jégkockába egy virágot vésett. Ezzel vége is volt a napnak. Én vacsira egy helyi kis kajáldában egy finom burgert toltam be Jánossal, a vezetőnkel.