2018. március 20., kedd

Dubajozás #1

Kedves felkérésnek tettem eleget, amikor úgy döntöttem h idén márciusban Dubaiba megyek. Pontosabban Dubaiba és Abu Dhabiba (tekintsünk el a különböző lehetséges írásformáktól, én így fogom használni).
Valójában az Egyesült Arab Emírségek 2 emirátusának fővárosairól beszélünk. Dubai és Abu Dhabi 1-1 emirátus és fővárosuk azonos névvel bír. A maradék 5 emirátust feltehetően nem sokan tudják felsorolni. Én sem. Aki érdeklődik az nézzen rá a Wikipédiára .
Egyesült Arab Emírségek a térképen (forrás: Google Maps)

Miért érdemes ezen városokba ellátogatni? Fejből talán nem túl sok mindent tudunk felsorolni, de kis guglizás után azért látható, h akad szépen látnivaló. Az Emírségek az arab világ része, tehát a kulturális "sokk" adott egy látogatás alkalmával. Talán az is eszünk be jut, h ez egy olajban gazdag ország.
Mivel a környék sivatagi éghajlatú, nem célszerű az európai értelemben vett nyáron meglátogatni. Némi tanakodás után, úgy alakult h márciusban igyekszünk ellátogatni ezen egzotikus helyekre. A Wizzairnek direkt járata van Dubaiba és január elején barátságos áru jegyeket találtunk március elejére.
Március 6án éppen elég télies idő volt itthon, miközben kellemes nyári nap volt Dubaiban. Kicsit fázva indultunk a reptérre, mert még sem akartunk téli nagykabátban leszállni a 28 fokos dubai nyárba. A Wizzair gépe délután 1 órakor indult Budapestről és este 9:15kor landolt Dubai, DWC reptéren. Az Emírségek 3 órával előttünk jár időben, tehát a repülési idő nem 8, hanem 5 óra körül van. A DWC a Dubai World Central rövidítése, és ez a várostól távolabbi reptér. Hívják Al Maktoum Airportnak is. A DWC nem ideális elhelyezkedésű, mondhatjuk h a semmi közepén van, bár erre inkább a hazaúton jöttem rá. De erről majd később megemlékezek.

Landolás után, váltottam némi pénzt (Dirham, későbbiekben hivatkozva: AED) és igyekeztünk lokalizálni a buszt. A DWC érkezési oldalán szépen ki van írva, h parkoló előre, taxi pedig jobbra, de nem nagyon említik a buszokat. Némi nézelődés után a kijárattól, erősen balra láttuk meg a buszt. Ez valójában a reptér indulási oldala. A busz mellett rögtön egy automta állt, melynek nagy reményekkel estünk neki. Én úgy olvastam h az egyszeri turistának a piros napi jegyet ajánlják, de az automata sajnos nem nagyon reagált érintésre. Bementünk a terminálra, de leginkább senkit sem találtunk ott este 9:45 körül. Egy pacák üldögélt ott ahol becsekkolni lehetne a járatokra, és ő azt mondta, h az érkezési oldalon van egy kis "iroda", ahol NOL kártyát tudunk venni. Ez a NOL kártya, olyan mint Londonban az Oyster vagy Sydneyben az Opal. A lényeg h nincs papír alapú jegy, hanem elektronikus jegyrendszer van. Nem tudom kishazánkban valaha lesz e ilyen. A BKV kb 10 éve tervezi, de gondolom senki sem tud kellően sok milliárdot leakasztani egy esetleges implementálás során, ezért aztán eddig még nem vezették be (későbbiekben a Dubai közlekedési vállalatot Dubai BKV néven fogom emlegetni).
Szóval visszamentünk az érkezési oldalra és megtaláltuk az arab bácsit egy kis asztal mögött. Ez volt az "iroda". Mondtuk, h mennénk nagyon a városba és szeretnénk kártyát. Okay, 25 AED. Nos ez egy ezüst kártya (fent említett, piros helyett), de 6 AED a kártya ára és 19 leutazható. Nem hangzott rossznak, kérjük. Kérünk kettőt. Az ugye 50 AED. Adom a 100ast a csávónak, azt mondja nem tud visszaadni. Öreg, előbb adtál el ugyanilyet meg gondolom másoknak is ezt adod, akkor hogy. Hát ennyire magas szinten nem ment a beszéd, csak azt hajtogatta, h neki nincs aprója. Menjek a szemközti pénzváltóhoz, váltani. Odamentem. Szerintem a csaj a pokolba kívánt, mint az aznapi 118. hülyét aki csak váltani akar, de mosolygott és megtette amit kértem. Vissza az "irodába", 2 kártya megszerez, irány a buszváró. Megjött a következő busz, de majd csak 20 perc múlva indul. Üljünk fel. Más magyar is akadt, azt mondta az ezüst BKV kártya jó lesz, mert bármikor lehet rá tölteni, ne izguljunk. Buszunk elindult (F55 jelzésű) és célja az IBN Battuta megálló. Ez ilyen Kőbánya Kispest típusú hely, szóval az első, már város széli fontos közlekedési csomópont, de a mi szállodánktól még marha messze. Bementünk, sokan reménykedtünk a buszon, h IBN Battuta-ból lesz metró, mert a piros metrónak ez a 3. megállója és a másik vége a Dubai International reptér (DXB). Nem mellesleg a mi szállásunk is a DXB-hez közelebbi végén lenne. Kb 30 perc alatt megérkeztünk IBN Battuta-ra (este 11 óra), de ott rögtön kiderült, h metró már nincs. Ez elég elszomorító és kicsit zavarba ejtő, mert internetes források szerint éjjel 1ig jár a metró és a buszon kb mindenki így tudta. A helyi erők persze taxit javasoltak, de én felkészült voltam. Tudtam h az N55ös jelő autóbusz (reptérről is jön), hamarosan ott lesz és annak végállomása Al Ghubaiba központi pályaudvar, ami Battuta-tól marha messze van, de sokkal közelebb a mi hotelünkhöz. Beálltunk hát a megfelelő busz váróba és jött is hamarost az N55ös. (megjegyzés: reptér-Battuta távra 4 AED-t fizettünk) Felszálltunk és elindultunk, de már láttuk h korábbi reményünk, mi szerint éjfélre a hotelben lehetünk már csak álom marad. Egy idő után láttunk már magas toronyházakat, de azt is h kb ezzel a busszal utazik haza minden munkás. Egyre csak nőtt a tömeg és hamarosan a hering effektus játszott a buszon. Szerintem a D94-es jelű Jumeirah Street-en haladt a busz a városban, mert relatív közel haladtunk el a Burj Al Arab-hoz (7 csillagos, vitorla alakú hotel) és láttunk kb 18 mecsetet, de nagyon nem akartunk megérkezni.
Burj Al Arab (forrás: askideas.com)

Éppen nagyon durván sokan voltunk és már kellően pánikban is voltunk, h vajon jó felé haladunk e, lesz e elég pénz a kártyánkon, amikor egyik megállóban ellenőr szállt fel. Nos ezek nem szaroznak, az ellenőr felszáll és áthámozza magát a heringeken, szépen mindenkinek ellenőrzi a kártyáját, a busz meg addig szépen áll. Kiderült h a kártyánk még jó, mert hozzánk nem szóltak, ellenben az érvénytelen utazóktól csont nélkül elvette a bácsi a személyit (vagy valami arcképes igazolványt). Tovább haladva már nagyon untuk a banánt, egyrészt indokolatlan erősen megy a légkondi a buszon, másrészt kezdtünk aggódni, h lemegyünk a térképről. De másfél óra után (igen, 90perc!!!) beért a busz a pályaudvarra, és beszarsz, de 4 AED ment le a kártyáról. Érted, 90 percet (kb 34km) utaztunk 300 Ft-ert!!!!! Remek, szóval tudtuk h a Versailles Hotel már csak pár km, és innen nincs más mint taxizni. Volt is pár taxis a pályaudvaron, de nem tűntek túl lelkesnek, amikor kimondtam a hotel nevét. Mutattam papíron is (arabul is rá volt írva) hová kell menni, de látszott, senki nem akar oda menni, vagy épp fingja nincs hol van. Egy megtermett csávó végül mondta szálljunk be. De tőlem kérdezte h akkor hová. Mondtam neki h annyit tudok h Al Rigga metróállomás közelében van, meg rémlett h a fő utcától bentebb van valami mellék utcában, de a telóba nem mentettem le a pontos helyet. Mentünk pár kört, de nem lett meg. Végül, felhívott valakit és heves arab karattyolás közepette odataláltunk. Fizettünk 25 AED-et és betámolyogtunk a hotelbe. Itt már minden flottul, ment, szoba rendben, bár 2 egyszemélyes ágy helyett egy franciát kaptunk, de legalább tisztaság, meg forró zuhany volt. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése